Seznam je lepší než Google (Pro studenty FI MU: PV201)

14. listopadu 2006 v 13:18 | HejTi |  Aktuálně
Dobře, možná trochu ostrý titulek, ale rozhodně mě v poslední potěšila víc série přednášek Seznamu u nás na fakultě, než pozvání na pivo od Googlu.

Protože jsem se na jedné z přednášek dozvěděl, že v Seznamu sledují weblogy.cz, zdravím tímto všechny přednášející se kterými jsem se zatím potkal.

A kdo všechno to tedy byl a co nám přednášel?

V první přednášce nás přišel pozdravit technický ředitel Seznamu Vlastimil Pečínka, což se mi líbilo - zapůsobilo to na mě, že o nás, studenty FI MU Seznam opravdu stojí (a taky o studenty FIT VUT, kde, jestli jsem to dobře pochopil, mají stejnou sérii přednášek). První přednáška bylo pro mě zatím asi nejlepší - o serveru mapy.cz od Tomáše Forcheho. Padlo tam pár zajímavých myšlenek a informací. Například mě příjemně překvapilo, že mapy zohledňují i to kde zrovna sedí uživatel, takže mi v Brně stačí zadat "botanická" a najde mi to ulici, kde je naše škola. Kdybych ale seděl v Liberci, tak mi to najde stejnojmenou ulici, ale rozhodně tam nebude stát jedno z největších odbytišť Kofoly na světě;-) Což ale skýtá problém, že když si s někým voláte a řeknete mu, že má zadat do políčka na mapy.cz XY, tak mu nemusí vyjet to, co vyjede vám. Jsem rád, že o tom vím:-) Ne, tohle nebyla ta nejzajímavější věc, ale ostatní se mi tady nechtělo rozebírat...

Po roce jsem se opět setkal s Chosém (Josef Šíma) na přednášce o moderním javascriptu na webu. Bylo to docela fajn a hlavně mě potvrdil dvě věci: že AJAX je zbytečně ukecaný (a lepší je JSON, ale o tom někdy jindy) a to, že Seznam našeptávač používá 85% lidí jako vstup pro vyhledávání - což je důkaz, že našeptávač ovlivňuje hledající a já si pořád stojím za svým, že našeptávač je zlo. Setkal jsem se tu poprvé s opravdu nejlepším řešením pro otevírání odkazů do nového okna (přiřadíte odkazům atribut class a javascriptem těmto odkazům přiřadíte metodu onclick se známou konstrukcí (studenti FI MU celou konstrukci najdou ve studijních materiálech k předmětu PV201).

Štěpán Škrob mě na další přednášce moc nepřesvědčil o tom, že TENG je nějaké výjimečné řešení. Nicméně nehodnotil bych to jako zbytečnou přednáškou, kterou pro mě byla přednáška "Uživatelské rozhraní" od Karla Pětruchna (nevím, jestli jsem jméno dobře vyskloňoval) s asistencí Chosého, která se dala shrnout větou: "Provádíme uživatelská testování." Dobře, přeháním, ale přednáška Jennifer Gove z Googlu v rámci SIGCHI byla poměrně zajímavější...

No a teď sedím na přednášce Vlastimila Pečínky (ano, samotný technický ředitel nám přišel přednášet). Představuje nám, jak používají v Seznamu vlastní technologii FastRPC. Když srovnám nesrovatelné, tak se mi to líbí daleko víc, než zmiňovaný TENG.

Jsme v půlce a čeká nás ještě dalších 5 přednášek. Nejvíc se těším na Fulltextové vyhledávání a doufám, že kromě Štěpána Škroba se na ní potkám i s Yuhůem.

Sezname díky! Jen tak dál!

Škoda jen, že za tenhle předmět nejsou žádný kredity - to mě trochu mrzí, přeci jenom tomu věnuju 2 hodiny týdně... Chodím na přednášky, protože mě to zajímá, ale...

PS: Jen tak čistě ze zvědavosti: Kolik studentů FI MU tenhle článek četlo (nebo spíš dočetlo až sem)? A s kolika z vás se každý týden potkávám na přednáškách od Seznamu o Seznamu?
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 Pavel Pavel | 14. listopadu 2006 v 13:29 | Reagovat

DA se tam dojít i když člověk není studentem FI muni?

2 Llaik Llaik | 14. listopadu 2006 v 14:18 | Reagovat

Chapu to dobre tak, ze ty mas zadarmo (tedy vyjma casu) naprosto skvele prednasky, ktere te zajimaji, a jeste bys chtel kredity, protoze 2 hodiny tydne je jako fakt moc?

To je zajimavy pohled na vec.. jini by za to mozna i zaplatili a sli tam o svem volnu :)

vim, ze jsi to dal jen pod carou, tak to me rypnuti neber moc vazne.. promin :)

3 Lukas Lukas | 14. listopadu 2006 v 14:25 | Reagovat

Jsou někde ke stažení videa z těchto přednášek?

4 Solamyl Solamyl | E-mail | 14. listopadu 2006 v 15:00 | Reagovat

Zdravim,

píšete, že se nejvíc těšíte na fulltextové vyhledávání. Můžu se zeptat, co od té přednášky očekáváte a případně jaké informace se tam chcete dozvědět?

díky Štěpán

5 Yuhů Yuhů | E-mail | Web | 14. listopadu 2006 v 15:46 | Reagovat

Jo, to by mě taky zajímalo.

6 HejTi HejTi | Web | 14. listopadu 2006 v 16:12 | Reagovat

[1] Bohužel, je to v menší učebně (cca pro 50 lidí). Předmět měl limit 40lidí. Nicméně když nikdo nepozná, že tam nemáte co dělat, tak proč ne? ;-)

[2] Ano přesně tak. Mám v rámci svého studia spoustu přednášek, za které se normálně platí. Nicméně to vůbec nesouvisí s kredity - kredity dostáváme za každý (normální) předmět.

[3] Bohužel, tyto přednášky se (alespoň na MU) nenahrávají. U nás se nahrává jenom určitá část přednášek.

[4] Jednoduše popis, jak Váš vyhledávač funguje - jak vepředu, tak (hlavně) vzadu. Jaké jsou největší problémy fulltextu. Kompletní a přesný algoritmus řazení výsledků vyhledávání;-) Speciálně se těším na slíbenou ukázku administračního prostředí fulltextu. Třeba mě moc nezajímají úplně technické detaily, ale je možné, že někoho ano... Možná by mě letmo zajímala historie fulltextu na Seznamu.

7 Filosof Filosof | Web | 14. listopadu 2006 v 16:54 | Reagovat

JJ, o předmětu jsem se dozvěděl, ale bohužel se mi s něčím kryje (ananas??) :-/ ale na Yuhůůa bych se podívat přišel.. :-)

8 Filosof Filosof | Web | 14. listopadu 2006 v 16:55 | Reagovat

Jo.. a nekreditovost me taky velmi neprijmne prekvapila.. ale co uz :-)

9 DeadEgghead DeadEgghead | E-mail | Web | 14. listopadu 2006 v 17:28 | Reagovat

Zdá se že na fulltextu bude narváno .) Já osobně jsem také zvědav na slíbené ukázky...ale já jsem grafik a technickým detailům bych asi úplně nerozuměl, takže jsem speciální případ :)

ad PS: Jsem student FI, článek jsem ti četl přes rameno na přednášce, což je i odpověď na poslední otázku :)

10 dred.exe / Jan Tinka dred.exe / Jan Tinka | Web | 14. listopadu 2006 v 17:56 | Reagovat

Přes rameno jsem nečetl, nicméně jsem studentem FI MUNI a zatím jsem byl na všech seznamáckých přednáškách. Nedá se říct, že by mě všechny uchvátily (některé ano), ale z každé jsem si něco odnesl a i to se myslím počítá...Ad kredity: myslím, že kdyby se kredity udělovaly, chodilo by hodně studentů třeba jen ze zvědavosti anebo proto, aby o tom mohli povídat ( "představ si, chodím ve škole na přednášky Seznam.cz" :))) ), čili takto se to filtruje...

11 Jirin Jirin | Web | 14. listopadu 2006 v 18:01 | Reagovat

Jo velka skoda, ze nekde nejsou ty prednsaky ke stazeni, myslim, ze by to bylo super. Doufam, ze podobne prednasky me cekaji i na CVUT;)

12 honza honza | 14. listopadu 2006 v 19:07 | Reagovat

co na CVUT ze by dorazil seznam? nestraste. To by byl dalsi pojizdnej firemni cirkus do sbirky :)) Ale chapu ze na FI MUNI je to udalost...

13 Miroslav Suchy Miroslav Suchy | 14. listopadu 2006 v 20:31 | Reagovat

[1] Vsechny prednasky jsou verejne. Ergo na ne muzete i kdyz nejste student. Maximalne vas muze prednasejici prudit, ze tam nepatrite, ale staci vytrvat. Nejlepe si prislusne pasaze dopredu vyhledat ve skolnim rade. Dost mozna to je i zakotveno v zakone.

14 afu afu | E-mail | 14. listopadu 2006 v 20:58 | Reagovat

Nic proti brňákům, ale vy si tu stěžujete, že za to nejsou kredity a naopak v praze jsme happy, že je to grátis :))) na ČVUT tahle Seznamovací akce běží také, viz http://www.student.cvut.cz/view.php?cisloclanku=2006102301 a pár vyvolených (nebo spíše povolených) se dostane také do archivu AVC (http://avc.sh.cvut.cz). Přednášky jsou minimálně zajímavé a díky za ně.

15 Lukas Lukas | 14. listopadu 2006 v 21:42 | Reagovat

Nepoběží podobný cyklus přednášek v Ostravě? Třeba na VŠB?

16 HejTi HejTi | Web | 14. listopadu 2006 v 23:19 | Reagovat

[9],[10] Super! Tak se těším, že se příště potkáme!

17 Crempa Crempa | 15. listopadu 2006 v 0:03 | Reagovat

Na Seznam chodim na FITu a prijde me to jako nejuzitecnejsi serie prednasek z celeho semestru takze asi tak... :-)

18 RadimH RadimH | Web | 15. listopadu 2006 v 0:21 | Reagovat

Honzo, prosím... na JSONa jsem zvědavý. Trápím se právě s AJAXem, díval jsem se na tu dokumentaci a na českém internetu je o JSONOVi hodně málo informací.

19 carnero carnero | Web | 15. listopadu 2006 v 8:40 | Reagovat

Loni se takove prednasky konaly u nas, TUL. Pro studenty poslednich rocniku FM (mechatronika). Prednasky vskutku zajimave. Bohuzel pri prvnich prednaskach byla ucast maximalni (cca 20 lidi) a pozdeji prestavaly lidi chodit. Castecne mi prislo proto, ze jsou na ne moc odborne. Na posledni prislo asi sest lidi.

Jeste z toho mam zapisky :D

20 Dero Dero | E-mail | Web | 15. listopadu 2006 v 8:43 | Reagovat

Radim Hasalík: JSON není náhradou ani alternativou k AJAXu, jedná se o dvě zcela rozdílné věci.

Zatímco AJAX (což je označení, pod kterým většina lidí myslí XMLHTTP objekt) je konstrukt umožňující výměnu dat mezi klientským rozhraním (prohlížečem) a serverem bez nutnosti znovunahrávání stránky, JSON je forma, ve které lze tato data snadno vyměňovat.

Jedná se pouze o serializovaný tvar objektů, který umí JS snadno zpracovat. V PHP 5.2 přibyla interní podpora JSON, ale i ve starších verzích PHP lze používat uživatelské knihovny, které objekty PHP serializují do formátu JSON a naopak. Javascript pak takový objekt deserializuje jediným příkazem (eval, zápis JSON je kompatibilní se syntaxí JS) a kodér může ihned přistupovat ke všem datům, které objekt nese.

Je to prima věcička, ale ne všespásná. Stejně budete v mnoha a mnoha případech potřebovat předávat XML dokument, jeho fragment, či dokonce raw data. Takže pokračujte ve studiu AJAXu, JSON vám jen pomůže pracovat efektivněji.

21 RadimH RadimH | Web | 15. listopadu 2006 v 14:35 | Reagovat

[20] Dero, díky za vysvětlení. Budu pokračovat ve studiu AJAXu :-).

22 stanis stanis | E-mail | Web | 17. listopadu 2006 v 18:23 | Reagovat

Díky za tip, ani jsem netušil, že nějaký takový předmět u nás existuje. Určitě se tam zajdu podívat. Škoda, že jsem se o tom nedozvěděl dřív :-(

23 SS SS | Web | 17. listopadu 2006 v 22:47 | Reagovat

Na tenhle předmět chodím dobrovolně a rád i bez nároku na nějaké kredity :)

24 ShadoW ShadoW | E-mail | 22. listopadu 2006 v 10:48 | Reagovat

Taky chodím na FI MU, ale přednášky Seznamu nenavštěvuji; tenhle semestr jsem to tak trochu přehnal s (časovou) náročností předmětů. :-)

Kdy že má mít Yuhů tu přednášku o vyhledávání? Možná bych se tam mohl mrknout. ;-)

25 HejTi HejTi | Web | 27. listopadu 2006 v 0:05 | Reagovat

Nevím, jestli tam bude Yuhů, i když podle [5] to vypadá, že ano. Každopádně cituji ze sylabu:

9. přednáška Fulltextové vyhledávání (12.12.2006, Štěpán Škrob) Architektura ve zkratce * Princip vyhledávání a určování relevance * Lemmatizace * Ukázka administračního rozhraní * Ukázka screenshot generátoru

26 Ošklivý sup Ošklivý sup | 14. prosince 2006 v 2:34 | Reagovat

No tak jsem byl na FELu, Yuhů tam dokonce byl (celkem asi 3 seznamáci), ale nepřednášel, spíš působyl dojmem aby přednášející neříkal co nemá :-)

tady několik poznámek které jsem doplnil ke zdejším: http://www.osklivy-sup.cz/seznam.php

27 qjodipzeow qjodipzeow | E-mail | Web | 22. dubna 2009 v 20:00 | Reagovat

ctsWI9  <a href="http://ewjojqpoemkn.com/">ewjojqpoemkn</a>, [url=http://gqucigoraebn.com/]gqucigoraebn[/url], [link=http://mjjapkfwqilr.com/]mjjapkfwqilr[/link], http://unuuposwcuco.com/

28 spam spam | E-mail | Web | 16. prosince 2009 v 22:33 | Reagovat

We are a group of volunteers and starting a new initiative in a community. Your blog provided us valuable information to work on.You have done a marvellous job

29 dermalogica night cream dermalogica night cream | E-mail | Web | 28. ledna 2010 v 20:06 | Reagovat

I am sure my visitors will find that very useful.

30 zedna zedna | E-mail | Web | 25. března 2010 v 21:22 | Reagovat

Ať je to lepší nebo ne, já si radši dělám vlastní věci abych se nemusel spoléhat na google nebo seznam.
preferuji www.all4all.cz

31 stephan stephan | E-mail | Web | 5. dubna 2010 v 22:32 | Reagovat

Hello admin, I must admit that today is my first time I visit here. However, I have found so many interesting thing in your blog and I really love that. Keep up the good work!

32 personal loans personal loans | E-mail | Web | 17. července 2011 v 5:35 | Reagovat

I received 1 st mortgage loans when I was very young and that aided me very much. But, I need the commercial loan as well.

33 mortgage loans mortgage loans | E-mail | Web | 17. listopadu 2011 v 4:03 | Reagovat

The personal loans suppose to be important for people, which would like to organize their own company. In fact, it is easy to receive a term loan.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama